5 voordelen waarom jij je op 1 bepaalde niche moet richten

Als ondernemerscoach en oprichtster van zakelijk netwerk Club van 25 spreek ik heel veel ondernemers. Van starters tot ervaren en ook mensen die overwegen om een eigen bedrijf op te zetten.

Een veelvuldig onderwerp waar heel regelmatig over gesproken wordt, is het krijgen van (nieuwe) klanten. Want waar vind je die?  Hoe kan ik ze bereiken? En hoe krijg ik ze zover dat ze ook de producten en diensten gaan afnemen.

Allemaal vragen waar je als ondernemer continu over na moet denken en dat het eigenlijk een proces is wat nooit ophoudt zolang je ondernemer bent.

Ook tijdens de netwerkbijeenkomsten en trainingen die ik zelf landelijk organiseer, gaan we daar ook regelmatig over brainstormen.

Een vraag die je als eerste aan jezelf zou moeten stellen is:

 

Wie is mijn exacte doelgroep? Op wie wil ik mij specifiek op gaan richten?

Heel veel ondernemers zijn van mening dat de producten en diensten die zij aanbieden voor iedereen geschikt is. Van jong tot oud, van groot tot klein, van man tot vrouw.

En natuurlijk is dat ook zo, maar je gaat merken zodra jij kiest voor een bepaalde niche, dat men vanzelf naar jouw bedrijf toe gaat trekken. Doordat jij je nu richt op iedereen, richt je je eigenlijk dus op helemaal niemand.

 

Ik zeg dan ook KIES een bepaalde NICHE !

Allereerst een korte uitleg wat een niche is:

Een niche is een gedeelte van de markt / specifieke groep die allemaal eenzelfde soort probleem ervaart en waar jij met jouw bedrijf de oplossing(en) voor biedt.

 

Graag deel ik dan ook met jou de voordelen van het kiezen van een bepaalde niche.

1. Geld besparen

Zodra jij een keuze maakt voor een bepaalde groep, dan kan je daar specifiek je marketing op gaan afstemmen. Je kan gericht kijken waar jouw doelgroep zich bevindt :

Is dat online op LinkedIn bijvoorbeeld of is jouw doelgroep meer te vinden op Facebook? Zijn de mensen die in jouw doelgroep passen heel sportief, dan kun je ook een overwegen om te adverteren bij regionale sportclub-bladen. Het voordeel is dus dat je niet ‘lukraak’  gaat adverteren maar heel gericht op een bepaald medium, wat je dus uiteindelijk geld gaat besparen.

 

2. Je bouwt een expertstatus op

Door het kiezen van een bepaalde doelgroep kun je je content precies op hen af gaan stemmen. Niet alleen op je website, maar ook in blogs die je schrijft, advertenties die je plaatst, vlogs en video’s die je opneemt  en ga zo maar door. Doordat jij continu waardevolle informatie geeft aan je doelgroep gaan ze je zien als een expert.  En ga je merken dat ze vanzelf klant bij je gaan worden en/of ze gaan je aanbevelen aan hun eigen relaties.

 

3. Minder concurrentie

Zodra jij je gaat richten op een bepaalde groep in de markt, vallen er direct heel wat con-collega’s af. Stel jij bent loopbaancoach en begeleidt mensen bij het vinden van een juiste (nieuwe) carrière / loopbaan waarin zijn/ haar capaciteiten optimaal tot zijn recht komt. Dan is dat eigenlijk heel breed.

Maar wat nu als jij de loopbaancoach wordt met als richting het onderwijs bijvoorbeeld? Dan is dat al een stuk specifieker en je richt je al gelijk op een kleiner deel van de markt maar wel met 1 bepaalde richting. Kans groot dat iemand die uit het onderwijs komt of juist het onderwijs in wenst te gaan eerder naar jouw bedrijf aanklopt dan bij een ‘gewone’ loopbaancoach.

 

4. Continu aanbod creëren / langdurige relatie opbouwen

Het voordeel van een keuze maken is ook dat je precies weet met welke problemen jouw niche te maken krijgt. Daardoor kan je elke keer weer nieuwe producten of diensten aanbieden.

Vaak is het zo dat de klanten diverse stappen moet maken voordat het probleem 100% is opgelost. En als het 1e probleem opgelost is, is er vast en zeker een nieuw probleem/ vraagstuk ontstaan. Juist in die (tussen)stappen kan jij met jouw bedrijf op inspelen en bouw je zo dus een langdurige relatie op.

 

5. Hogere prijzen

Het laatste geweldige voordeel om te kiezen voor een bepaalde doelgroep is doordat je een expertstatus opbouwt je ook hogere prijzen kunt vragen voor jouw aanbod. Hoe mooi is dat?

Jij bent namelijk DE expert op jouw vakgebied en de klant wil nu eenmaal dat zijn probleem wordt opgelost en dan het liefst door iemand die exact weet wat er speelt en wat eraan gedaan kan worden, en dat ben JIJ !

In de volgende blog geef ik je handvaten hoe je dan je doelgroep / niche het beste kunt bepalen en welke vervolgstappen je dan moet nemen.

 

Voor nu mijn laatste vraag aan jou:

 

Heb jij al een bepaalde niche gekozen?

 

Laat je het hieronder weten?

 

Over de schrijfster Brenda van Dijk

Brenda van Dijk is al jarenlang ondernemer met een eigen evenementenlocatie Brevent waar zij op groepsbasis (inter)nationale bedrijven ontvangt voor het organiseren van zakelijke evenementen. Daarnaast is Brenda oprichtster van het landelijk zakelijk netwerk Club van 25. Waar zij groepen samenbrengt van maximaal 25 verschillende bedrijven om elkaar verder te helpen door het delen van kennis, uitwisselen van ervaringen, samenwerkingen aan te gaan en aanbevelen uitwisselen.
Ook coacht zij ondernemers om succesvol te groeien in ondernemerschap, door het organiseren van (online) trainingen, business programma’s en (netwerk)evenementen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie