Hoe streng ben jij voor jezelf?

Mijn dochter van 5 zit nu in groep 3 waar ze met een razend tempo letters en woorden leren. Een groot verschil met de kleuterklas waar ze veel meer vrij werden gelaten en vaker mochten spelen. De overgang van groep 2 naar groep 3 is iets waar alle kinderen aan moesten wennen, maar voor mijn kleine perfectionist was het een grotere uitdaging.

Omdat de woorden er met sneltrein vaart in geprogrammeerd moeten worden krijgen de kinderen ook lesjes mee naar huis zodat ze thuis samen met de ouders 10 minuten kunnen oefenen. Niet alleen de woorden worden geoefend, maar ook sommen en hoewel mijn kleine meid snel kan leren, en ik het zo speels mogelijk probeerde te maken betrapte ik haar op zichzelf straffen als ze een fout maakte.

Geschrokken vroeg ik waarom ze dat deed. En met tranen in haar ogen vertelde ze mij dat ze het goed wilde doen. Ze wilde geen fouten maken en was daarom heel boos op zichzelf! Terwijl ze aan het vertellen was stroomden de tranen over haar wangen.

Mijn dochter had het “Te Streng zijn voor haarzelf syndroom” niet van een vreemde. Ze komt uit een lange lijn van perfectionisten die “GOED” nooit genoeg vonden. Aan de ene kant zou je kunnen zeggen dat het bewonderingswaardig is maar dat is het niet, als het je beperkt in het bereiken van je doelen!

In mijn coaching boutique spreek ik regelmatig vrouwelijke ondernemers die ook enorm veel last ondervinden van dit syndroom. Ze leggen de lat zo hoog voor zichzelf dat het haast onmogelijk is het te bereiken. Als ze het dan niet halen, straffen ze zichzelf en wordt de volgende lat nog hoger geplaatst dan de eerste waardoor ze blijven draaien in een vicieuze cirkel met extreme vermoeidheid als gevolg.

Als jij dit ook herkent is de onderstaande oefening een goede start om deze cirkel te doorbreken.

Pak een notitieboek of een schrift waarin jij je gedachte kan opschrijven. Ik raad je aan om echt te werken met een notitieboek en niet met losse A4tjes omdat die makkelijk kwijt te raken zijn.

Neem elke avond voordat je gaat slapen even de tijd om de twee volgende vragen te beantwoorden in je notitieboek.

  1. Wat heb ik vandaag gedaan waar ik super trots op ben?
  2. Wat zou voor vandaag 1 verbeterpuntje zijn?

Het mooie van deze oefening is dat het ze dwingt om met andere ogen te kijken naar wat je allemaal hebt gedaan en daar trots op te zijn. Waar je eerst misschien in bed lag te malen omdat je die hoge lat niet bereikt had, kan je nu gaan slapen met de positieve gedachte van trots!

Ik weet dat veel vrouwen bij de vraag over het verbeterpuntje de drang krijgen om meer dan 1 ding op te schrijven. Geef hier aub niet aan toe. Schrijf heel bewust maar 1 verbeterpuntje op en als je meer wilt schrijven kan je hieraan de stappen toevoegen die je anders zou willen doen.

Dagelijks doe ik deze oefening ook met mijn dochter en vieren we het met een high five en op woensdagen een ijsje.

Het zijn kleine stappen maar alle kleine stappen bij elkaar opgeteld zorgen voor een grote verandering toch?

Nu hoor ik graag van jou. Wat heb jij vandaag gedaan waar je mega trots op bent? Vertel het mij in de comments zodat ik jou een virtuele High Five kan geven!

 

 

Nayvary Angila

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord