Mijn leven met een darmziekte Colitis Ulcerosa

Colitis Ulcerosa is een chronische darmontsteking waarbij de dikke darm ontstoken is. De klachten en darmproblemen die ontstaan door de ontsteking en zweren komen regelmatig terug.

Ik zal me even voorstellen, ik ben Shirley, 40 jaar, getrouwd en heb twee kinderen.
Ik hou van shoppen, lezen en bakken! Ga graag naar ons tweede thuis in Zeeland en ben gek op mijn twee honden, Sky en Mexx.

Zoals bij iedereen bestaat het leven uit ups en downs en bij mij noem ik dat pieken en dalen. Er zit eigenlijk niks tussenin. Ik schrijf deze blog uit persoonlijk oogpunt dus dit is natuurlijk ook weer verschillend per darm patiënt.

Laten we beginnen met de pieken, die onderga ik altijd voor de volle 200% want wat je dan eigenlijk doet is zo ontzettend genieten dat je eigenlijk weer teveel van je lichaam vergt. Alle tijd die je op de bank hebt doorgebracht wil je inhalen dus je draait weer op volle toeren. Dit kan natuurlijk helemaal niet want dan wordt je direct teruggeroepen, ook in een goede periode.

Omdat mijn hoofd altijd meer wil dan mijn lichaam en dan ben ik ook nog eens een perfectionist, ga ik dus vaak weer over het randje in een piek periode.

Dit zal altijd mijn grootste dingetje blijven waar ik me maar niet bij neer kan leggen.

Dan over de dalen, dit kunnen periodes zijn met een opvlamming maar ook periodes met slechte weerstand of andere lichamelijk kwalen.

Naast de Colitis heb ik ook een prikkelbare darm, je zou zeggen is dit dan niet een soortgelijk iets. Nee, mijn prikkelbare darm reageert voornamelijk op voeding.

Ruim een half jaar geleden heb ik besloten eens uit te zoeken wat het nou is wat mijn darmen zo prikkelt. Die zoektocht is nog steeds niet ten einde maar ik ben al een heel eind. Suikers, fructose, zijn mijn grootste boosdoeners!

Fructose is ongezonde suiker, ook wel fruitsuiker genoemd. Het zit voornamelijk in fruit, snoep, zoet beleg, koek, gebak en limonades.

Ook in bepaalde groentes en de pakjes en zakjes.

Sinds ik daar op let gaat het stukken beter. Alles vers koken bijvoorbeeld en goed op de etiketten letten. Daarnaast weten we natuurlijk allemaal waar TE voor staat met een koekje, gebak enz dat het nooit goed is.

Ook met gluten moet ik erop letten dat ik er niet teveel tegelijk van binnen krijg dus ik neem maar af en toe twee boterhammen in de middag en een stokbrood doe ik nog maar zelden. Pasta af en toe vervangen door courgette pasta of glutenvrije pasta.

Moeheid en stress zijn de twee factoren waar ik nog niet echt grip op heb.

Stress is natuurlijk iets wat je niet kan vermijden en dan weet ik al van te voren dat mijn darmen daar op gaan reageren. Ongeacht wat ik eet en of ik nou in een goede of slechte periode zit.

Naast mijn heerlijke gezin en vrienden, waarbij ik altijd gewoon Shirley kan zijn, is positief blijven en humor het allerbelangrijkste!

Meer van mij weten?

Steun, tips en recepten zie www.darmpower.nl

www.facebook.com/shirpluktdedag

www.instagram.com/shir_food

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord